زندگی و آثار هنری جیمز

علاقه مندی
ارسال به...
4 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زندگی و آثار هنری جیمز خالق رمان تصویر یک زن

زندگی و آثار هنری جیمز : Henry James نویسنده‌ای آمریکایی – بریتانیایی به سال 1843 در خانواده ای فرهنگی در نیویورک به دنیا آمد.

خانواده هنری ثروتمند و اصالتا از مهاجران ایرلندی بود. پدرش نویسنده و ادیبی متشخص و برادرش فیلسوف و روانشناس بود.

او به اتفاق خانواده اش ، از آمریکا به اروپا سفر کردند و نهایتا در سال 1860 در انگلستان مستقر شدند.

وی خالق آثاری همچون دیزی میلر، سفرای کبار و پرتره یک بانو است. وی یکی از چهره‌های مهم ادبیات واقع‌گرایانه در قرن نوزدهم میلادی به‌شمار می‌رود.

هنری شخصیتی کم حرف و حساس داشت و با توجه به شرایط خانواده ، خود را فردی بیکاره احساس میکرد. پس به نقاشی روی آورد، اما چیزی نگذشت که استعداد واقعی خود را کشف کرد و به راه نویسندگی افتاد و کار ادبی را با انتشار مقاله‌های انتقادی و قصه‌ها و داستان‌های کوتاه در روزنامه‌ها و مجله‌ها آغاز کرد.

اولین داستان کوتاه و هنرمندانه جیمز به نام زائری مشتاق در مجله اتلانتیک مانتلی منتشر شد که نظر او را دربارهٔ مردم اروپا نشان می‌داد. این داستان مورد ستایش و تحسین قرار گرفت و با داستان‌های دیگر در ۱۸۷۵ انتشار یافت

اولین رمان هنری جیمز به نام رودریک هادسن در ۱۸۷۴ منتشر شد.

قهرمان این داستان وکیل دعاوی جوانی است که همه کارها را کنار می‌گذارد و خانواده و نامزدش را ترک می‌کند تا به رم برود و به هنر مجسمه‌سازی بپردازد و در حالی که در این راه با پیروزی‌هایی روبرو شده‌است، دچار عشقی دیوانه‌وار و ناکام مانده می‌گردد که او را از کار بازمی‌دارد و پس از حوادث فراوان در سفری دچار حادثه می‌گردد و جان می‌سپارد.

این مطلب را هم ببینید
شدن نوشته میشل اوباما - پرفروش ‌ترین کتاب سال آمریکا

این اولین رمان با آن ‌که از برجستگی خاص برخوردار نبود، از آینده درخشان رمان‌نویسی بزرگ خبر می‌داد.

رمان بعدی او به نام آمریکایی در پاریس نوشته شد که برخورد یک آمریکایی را با محیط اروپا توصیف می‌کرد.

در سال ۱۸۷۸ رمان اروپایی‌ها را منتشر کرد که تضاد روحی دنیای کهن و دنیای نوین را بیان می‌کرد و یک اروپایی را نشان می‌داد که به آمریکا سفر کرده‌است.

در سال ۱۸۷۹ رمان دیزی میلر را منتشر کرد منتشر کرد. دیزی میلر دختر جوان آمریکایی است با روحی ساده و شرافتمند ولی رفتاری بی بند و بار که جامعه سنتی اروپایی را دربارهٔ او به اشتباه می‌اندازد.

رمان بعدی هنری جیمز به نام تصویر یک زن اولین تصویر از سلسله تصویرهای زن است که پیش چشم می‌گذارد و در عین حال برای خواننده پرجاذبه است.

در سال 1881 رمان میدان واشینگتن منتشر شد. جیمز قالب این داستان را از کوچه‌های شهر قدیم نیویورک که سال‌ها آن‌ها را زیر پا گذارده بود، گرفته و با شیوه‌ای درخشان و طنزآمیز آن‌ها را وصف کرده‌است.

در سال 1886 رمان بوستونی ها انتشار یافت.

هنری جیمز در همه این داستان‌ها، خصوصیت‌های اخلاقی و روحی بشر را به‌طور دقیق و با نکته‌بینی فراوان مورد مطالعه قرار داده و برای تأثیر محیط در ساختمان فکری و روحی افراد اهمیت فراوان قائل شده‌است.

هنری جیمز در سال 1886 داستان شاهزاده خانم کاساماسیما و در سال 1890 داستان الهه غم‌انگیز هنر را روانه بازار کتاب کرد. این داستان با آثار دیگر جیمز که همه از کمال هنر برخوردار بود، متفاوت است و نویسنده در این اثر مطالعه سودمندی دربارهٔ زندگی یک هنرپیشه انجام داد و از حقوق هنرمند در برابر قراردادهای جهانی دفاع کرده است.

این مطلب را هم ببینید
کتاب جهان در صد سال آینده: پیش بینی وضعیت جهان و کشورها در انتهای قرن 21

مجله نقد ادبی در باب آثار او این چنین می نویسد که :

“رمانهای جیمز شکل بدیع و کاملا غیر معمول هنری دارد .

داستان هایش از ظرافت و استادی و هوشمندی و زیبائی و تنوع فراوان برخوردار است که ستایندگان و پیروان بسیار بدست آورد. جیمز را باید وجودی برتر از آمیختگی خصوصیتهای روحی و معنوی انگلیسی – امریکانی دانست .

وی در حال برگزیدن سرزمینی که از مثلث امریکا – پاریس – انگلستان تشکیل میشد، تمدنی مختلط فراهم آورد و هر سه این تمدن را در رمانهایش مورد تحلیل قرار داد. جیمز در تاریخ رمان نویسی جهان مقامی برجسته یافت. ” .

زندگی و آثار هنری جیمز (رمان ها)

  • آمریکایی
  • اروپایی‌ها
  • محله واشینگتن
  • تصویر یک بانو
  • شاهزاده خانم کاساماسیما
  • سفرای کبار
  • جام زرین
  • پیچش پیچ
  • دیزی میلر
  • نوشته‌های آسپرن
  • سخت‌تر شدن اوضاع

جیمز در ۱۹۱۵ به تابعیت انگلستان درآمد و در فوریه ی ۱۹۱۶ برای همیشه جهان را ترک گفت.

ویوئوی زندگی و آثار هنری جمیز را ببینید

4 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...