زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار

علاقه مندی
ارسال به...
6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار

زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار: نگارش زندگینامه‌ی كريشنا مورتی Jiddu Krishnamurti کسی كه معتقد بود بايد از محتويات ذهن شرطی، رها شد و فارغ از گذشته و خاطرات آن زيست، کار ساده‌اي نيست.

به خصوص كه، كريشنا مورتی حتي براي‌ يك بار هم درباره‌ی زندگي خصوصي خود صحبت نكرد و سؤالاتي را كه در‌ اين زمينه از او پرسيده مي‌شد بي‌پاسخ مي‌گذاشت، زيرا پرداختن ‌اين گونه موضوعات – از جمله بيوگرافي خواني – را امري‌ ياوه و بيهوده مي‌دانست.

البته برخی در مورد زندگي او مطالبي‌ را به رشته‌ي تحرير درآورده و تدوين نمودند. اما كريشنا در زمان حیات خويش هرگز بر مطالبي ‌كه آنان نقل كرده‌‌اند، صحه نگذارد.

شایان ذکراست که از مجموعه کتاب هائی كه درباره‌ي زندگي نامه و شرح حال كريشنا مورتی نوشته شده‌‌اند، تا کنون هیچکدام به فارسي ترجمه نشده است.

زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار
زندگی و آثار كريشنا مورتی | کتاب صوتی شادمانی خلاق

نوشته ای مستند درباره زندگی و آثار كريشنا مورتی

جيدو كريشنا مورتی Jiddu Krishnamurti ، در روز 13 ماه مي ‌سال 1895 ميلادي، در جنوب هند ديده به دنيا گشود.پدرش «ناريانيا» Jiddu Nariniah دانش آموخته‌ي دانشگاه مدرس و‌ يك برهمايي متعصب بود.

مادرش « جيدو سن جي واما» Jiddu Sanjeevamma زني كه گاه به عنوان رابط با ارواح، دست به احضار روح مي‌زد. والدين كريشنا با هم نسبت فاميلي داشتند و عموزاده محسوب مي‌شدند.آنان داراي‌ يازده فرزند بودند كه با وجود انواع بيماري‌ها مي‌كوشيدند فرزندانشان را با سلامت بزرگ نموده و به عرصه برسانند.

جيدو كريشنا مورتی، هشتمين فرزند ‌اين خانواده‌ي پرجمعيت و با عقايد متعصبانه برهمني بود؛ خام خواران سرسختي كه حتي از خوردن تخم مرغ نيز پرهيز مي‌نمودند و حتي نام كريشنا مورتی را نيز براساس عقايد متعصبانه‌ي هندويي‌شان، سر كريشنا ( Sri Krishna) نهادند.از وقايع مهم زندگي كريشنا مورتی در دوران كودكي، مهاجرت خانواده‌ي او به كوداپا در سال 1903 و ابتلای او و خانواده اش به بيماري مالاريا و مرگ خواهر بزرگ و مادرش است.

در سال 1909 و در سن 14سالگی جيدو كريشنا مورتی به عضويت انجمن تئوسوفيان درآمدانجمن تئوسوفيان كريشنا مورتی را به مدت دو سال در هندوستان تحت آموزش زبان انگليسي قرار دادند و سپس براي ادامه تحصيل به انگلستان فرستادند. او در‌ اين سفر تنها نبود، برادر كوچكترش «ني تيا» (Nitya) نيز او را همراهي مي‌كرد.

آنها پدر، خانواده و كشورمان را ترك گفتند و با هم راهي سفر شدند، ‌اين امر آنها را بسيار به هم نزديك كرد و سال‌ها پس از آن همراه با‌ يكديگر به كشورهاي گوناگون سفر كردند.اما متأسفانه‌ اين همراهي ديري نپاييد و سرانجام در 11 نوامبر سال 1925 «ني تيا» در سن 27 سالگي بر اثر بيماري سل در گذشت.‌اين ضايعه چنان تأثير عميقي بر روان كريشنا نهاد كه عده‌اي آن را منشأ تحول در‌‌ انديشه‌هاي وي ناميده‌اند ‌و از آن به عنوان واقعه‌اي كه تمام خيالات، تصورات و اعتقادات او را متزلزل ساخته‌ ياد مي‌كنند.

در سال 1911، هنگامي ‌كه كريشنا تقريباً 16ساله بود، آني بيزانت او را به عنوان رهبر جديد مذهبيون در T.S قرار داد و البته از اين او را مسيح دوباره تولد يافته در غروب و يوناني ديگر در شرق ناميد!

در سال 1929 و در سالگرد بازگشايي اردوگاه استار در حضور هزاران نفر از افراد انجمن، این انجمن را منحل نمود و چنين گفت: من نمي‌خواهم پيرواني داشته باشم؛ زيرا به محض اينكه شما پيرو ديگري مي‌شويد سازندگي و باروري به معناي واقعي را از دست داده‌ايد.

من هرگز خواهان مريدان و شاگرداني نبوده‌ام. من حتي از نفس اينكه كسي بگويد شاگرد تو هستم بيزارم.

شاگرد آن ادراك و شعوري باش كه حاصل يك ذهن و ‌انديشه‌ي تكامل يافته و نيز عشقي عميق و فراگير است.

شاگرد ادراك و آگاهي خويشتن خويش باش. من اين را بسيار جدي مي‌گويم

زندگی و آثار كريشنا مورتی: سفرها و سخنان

زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار
زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار

كريشنا مورتی سراسر دنيا را گشت و علاوه بر ابراز سخنراني‌هاي متعدد در زادگاهش هندوستان، به كشورهاي چون‌ امريكا، انگلستان، استراليا، فرانسه، سوئيس و هلند بارها سفر كرد و به نشر انديشه‌ها و آموزه‌هايش پرداخت.جيدو كريشنا اولين سخنراني خود را به سال 1927 آغاز نمود و اين روند براي سال‌ها ادامه ‌يافت و تا ده روز قبل از آنكه از دنيا برود، يعني در هفتم فوريه 1986، آنها را به پايان رسانيد.

كريشنا مورتی بيش از نود سفر انجام داده است. يعنی به ازاي هر يك سال از عمرش يك مسافرت داشته است. او پيوسته در سفر بود. از قاره‌اي‌ به قاره‌اي‌ و از شهر و مملكتي به شهر و دياري ديگر.او هرگز مكان خاصي را براي اقامت دائم يا طولاني مدت در نظر نمي‌گيرد. تا آنجا كه در پاسخ به هواداراني كه از او مي‌خواستند تا محل سكونت دائمي‌اش را هندوستان قرار دهد پاسخ داد:

من همه‌ي‌ دنيا را خانه‌ي‌ خود قرار داده‌ام‌.

زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار
زندگی و آثار كريشنا مورتی | دانلود کتاب صوتی رهایی از دانستگی

جيدو كريشنا مورتی پس از سال‌ها مسافرت و ايراد سخنراني، در سال 1984 مفتخر به دريافت مدال صلح از سوي سازمان ملل متحد گرديد.

او پس از اين در يازدهم آوريل 1985 درست در نودمين سال حياتش يك سال قبل از آنكه زندگي را بدرود بگويد، در همين سازمان به مناسبت چهلمين سال تأسيس سازمان ملل متحد به‌ ايراد سخن پرداخت.

جيدو كريشنا، در ماه نوامبر سال 1985 به محل زادگاهش در هندوستان رفت و آخرين سخنراني خود را ايراد نمود.

گفتني است كه كريشنا ، بر اثر ابتلا به بيماري سرطان پانكراس، هر ماه تقريباً 6 كيلو گرم از وزن خود را از دست مي‌داد و نمي‌دانست تا كي بدنش تاب و تحمل بيماري را خواهد داشت. به همين دليل نمي‌توانست به مدت طولاني سخن بگويد.سرانجام جيدو كريشنا در 17 فوريه 1986 (1365 هجري شمسي) در سن نود و يك سالگي بر اثر ابتلا به بيماري سرطان پانكراس در شهر اوهاي كاليفرنيا در گذشت.

بدن او به دست دوستانش سوزانده شد و خاكسترش در سه كشور (هند، انگلستان و آمريكا) كه به نوعي بيشترين سال‌هاي حياتش را در آنها سپري كرده بود، پراكنده گرديد

کریشنا مورتی نویسنده کتاب صوتی حضور در هستی
کریشنا مورتی نویسنده کتاب صوتی حضور در هستی

زندگی و آثار كريشنا مورتی: میراث

آنچه به عنوان ميراث كريشنا به يادگار مانده است، مطالب، سخنراني‌ها و گفتگوهاي اوست.او در طول 91 سال حيات خويش تنها به تأليف دو كتاب پرداخت.

يكي به نام معبر (Path The) و ديگري موسوم به جستجو (The Search) كه در آنها حركت خطي و زمان بندي مطرح شده و سير آدمي ‌از نقطه‌اي ثابت و معين به سوي هدفي مشخص دنبال مي‌گردد و به گونه‌اي آشكار مخالف با آموزه‌هاي كريشنا مورتی دوره‌هاي بعدي است.

همان طور كه گفته شد او در مدت عمر طولانيش به كشورهاي متعددي سفر كرده و در شهرهاي گوناگوني به ايراد سخن پرداخته است.

این مطلب را هم ببینید
تحلیلی بر کتاب شهر زنان بیوه

متن اين سخنراني‌ها مكتوب گرديده و تقريباً بدون هيچ كم و كاستي به چاپ رسيده و در اختيار علاقمندان قرار دارد.اين كتاب‌ها به زبان‌هاي مختلفي نيز برگردانده شده است از جمله زبان فارسي و هم اكنون بالغ بر بيست عنوان كتاب از سخنان جي، كريشنا مورتی به زبان فارسي موجود است.

فهرست برخي كتب وی كه اغلب حالت پرسش و پاسخ دارند و از تدوين و گردآوری چند سخنرانی كريشنا با موضوعات همسان، به يك كتاب صورت نقل يافته‌اند، بدين شرح است:

زندگی و آثار كريشنا مورتی : کتاب ها

سكون و حركت Tradition and Revolution ، ترجمه محمدجعفر مصفا، نشر قطره

شرح زندگی Commentaries on Living ، ترجمه محمد جعفر مصفا، نشر قطره

حضور در هستی Commentaries on Living ، ترجمه محمد جعفر مصفا، نشر قطره

تعاليم كريشنا مورتی On the Teaching ، ترجمه، محمد جعفر مصفا، نشر قطره

عشق و تنهايی On love and loneliness ، ترجمه محمد جعفر مصفا، نشر قطره

شادمانی خلاق Commentaries on living ، ترجمه محمد جعفر مصفا، نشر صفي عليشاه

فراسوی خشونت Beyond Violence ، ترجمهمحمد جعفر مصفا، نشر قطره، تهران

نگاه در سكوت Talks and Dialogues ، ترجمه محمد جعفر مصفا، نشر قطره

خشونت و خلاقيت، ترجمه پيمان آزاد، نشر هيرمند

شبكه فكری، ترجمه پيمان آزاد، نشرهيرمند

نامه‌هاي كريشنا مورتی Letters to the Schools ، كريشنا مورتی، پيمان آزاد، نشر البرز

تأمل در خويش ترجمه پيمان آزاد، نشرهيرمند

حقيقت و واقعيت Truth and Actuality ، كريشنا مورتی، حبيب الله صيقلي، نشر ميترا

مديتيشن Meditation ترجمه حبيب الله صيقلي، نشر ميترا

براي جوانان For the Young ترجمه رضا ملك زاده، نشر ميتر

آغاز و انجام Question ترجمه مجيد آصفي، نشر كلام شيدا

عرفان و خود شناسی Exploration into Insight ، ترجمه مجيد آصفی، نشر كلام شيدا

پر پرواز ترجمه مرسده لسانی، نشر بهنام، تهران، چاپ دوم، 1385.

چاپ اول اين كتاب به سال 1381 باز مي‌گردد و شامل گفتار «اليكون» اولين استاد كريشنا مورتی است.

خير و شر Good and Evil ، ترجمه مرسده لساني، نشر بهنام

پرواز عقاب The Fight of the Eagle ترجمه قاسم كبيري، نشر مجيد

زندگی و آثار كريشنا مورتی نویسنده، متفکر و عارف هندی تبار
زندگی و آثار كريشنا مورتی

دانلود کتاب صوتی شادمانی خلاق

دانلود کتاب صوتی رهائی از دانستگی

نقدی بر کتاب رهایی از دانستگی

6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...