زندگی و آثار آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌ نگار شهیر فرانسوی

علاقه مندی
ارسال به...
9 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زندگی و آثار آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌ نگار شهیر فرانسوی

زندگی و آثار آلبر کامو همواره مورد توجه علاقمندان ادبیات کلاسیک وآثار فلسفی بوده و هست و لذا در این متن به اختصار با زندگی و آثاراین نویسنده و فیلسوف معاصر آشنا میشویم

زندگی و آثار آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌ نگار شهیر فرانسوی

آلبر کامو Albert Camus   نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌ نگار فرانسوی بود. او یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم و خالق کتاب مشهور بیگانه و مقاله جریان‌ساز افسانهٔ سیزیف است.

آلبر کامو  در سال ۱۹۵۷ به دلیل آثار مهم ادبی که به روشنی به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

وی پس از «رودیارد کیپلینگ» جوان‌ترین برنده جایزه نوبل و همچنین نخستین نویسنده زاده قاره آفریقا است که این عنوان را کسب کرده‌است.

همچنین کامو در بین برندگان نوبل ادبیات، کمترین طول عمر را دارد و دو سال پس از بردن جایزه نوبل در یک سانحه تصادف درگذشت.

نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات

با نویسندگان برنده ی جایزه ادبیات نوبل آشنا شوید

با وجود اینکه کامو یکی از متفکران مکتب اگزیستانسیالیسم شناخته می‌شود او همواره این برچسب خاص را رد می‌کرد. کامو در الجزایر تحت استعمار فرانسه متولد شد. او در دانشگاه الجزیره تحصیل کرد و تا پیش از آنکه در سال ۱۹۳۰ گرفتار بیماری سل شود دروازه‌بان تیم فوتبال این دانشگاه بود. در سال ۱۹۴۹ پس از آنکه کامو از جنبش «شهروند جهانی» گری دیویس جدا شد یک اتحادیهٴ بین‌المللی را تأسیس کرد که آندره بروتون نیز یکی از اعضای آن بود. شکل‌گیری این گروه، به گفته خود کامو، بر اساس «محکوم کردن هر دو ایدئولوژی شکل گرفته در آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی» بود

در ادامه نوشته زندگی و آثار آلبر کامو با مهم ترین آثاروی و شرحی مختصر برآنها آشنا می شویم:

کتاب کالیگولا Caligula

زندگی و آثار آلبر کامو - دانلود کتاب صوتی کالیگولا

موفق ترین نمایشنامه ی آلبر کامو در واقع تعدادی نمایشنامه هستند که درون یک نمایشنامه جای گرفته اند. «کالیگولا» که به گونه ای آزاد برداشتی از امپراطوری روم که توسط «سوتنیوس» توصیف شده، می باشد، نظر به اینکه پس از مرگ خواهر و معشوقه او نوشته شده با نوعی پوچی نیز مواجه می شود و موضوعات او را در معرض دنباله وحشتناکی از تظاهراتِ آنچه وی این‌گونه در نظر دارد، حقیقت پوچ، اینکه انسانها می میرند و بداقبال هستند، قرار می دهد.

کتاب بیگانه The Stranger

زندگی و آثار آلبر کامو - دانلود کتاب صوتی بیگانه

دانلود کتاب صوتی بیگانه

بیگانه شناخته شده ترین رمان کامو به شمار می آید. «مورسو» کارمند فرانسوی اهل الجزیره که از دروغ گفتن امتناع می ورزد، از طریق تلگرام متوجه مرگ مادرش می شود. رفتار وی در مراسم تشییع جنازه، خوردن قهوه و سیگار کشیدن بعدها به ضرر او تمام شده و به علاوه هنگامی‌که به اتهام قتل یک مرد عرب تحت تعقیب است، بر علیه او استفاده می شود.

این مطلب را هم ببینید
نویسندگان و گربه هایشان

کتاب افسانه سیزیف The Myth of Sisyphus

دانلود کتاب صوتی افسانه سیزیف اثر آلبر کامو

 دانلود کتاب صوتی افسانه سیزیف

رساله بلندبالای کامو در مورد پوچی «افسانه سیزیف» است. او می خواهد بداند آیا بدون وجود خدا می توان ارزش‌های معناداری در این جهان یافت. وی با ارزیابی رویکردهای اگزیستانسیالیستی و مسیحیت نتیجه می گیرد که این اندیشه ها بسیار دور دست هستند و می کوشد تا به طور صحیح راه زندگی خود را در جهانی که آرزوی انسان برای دستیابی به وحدت را ناکام گذارده است، پیدا کند. افسانه سیزیف که اغلب به عنوان رساله ای فلسفی اشتباه گرفته می شود، کشف تجربه پوچی یک انسان است.

کتاب سوءتفاهم The Misunderstanding

این کتاب با عنوان «قصد متقابل» نیز شناخته می شود. «جان» مرد ثروتمندی است که به خانه اش در چکسلواکی باز می گردد. مادر و خواهر دلسرد او مشغول اداره ی مهمانسرای متروکه ای هستند و درآمد خود را با کشتن تاجر ثروتمندی که به تنهایی سفر می کند، تکمیل می کنند. در بیگانه مورسو مقاله روزنامه ای را در سلول خود پیدا می کند که به توصیف داستانی بسیار مشابه پرداخته است. جان هویت واقعی خود را برای خانواده اش که وی را نشناخته اند، آشکار نمی کند و پس از این نتایج جنایت آمیزی حادث می شود. کامو از طریق نمایشنامه، خطر فردگرایی افراطی و سوء تفاهم هایی را مشخص می سازد که وقتی انسانها بنابر قصد متقابل صحبت می کنند، از پی هم می آیند.

کتاب طاعون The Plague

موش های صحرایی در شهر اران الجزیره شروع به مردن می کنند. مقامات در ابتدا توجهی به مسئله ندارند ولی خیلی زود درمی یابند که طاعون وارد شهر شده است. ساکنین شهر با قرنطینه شدن بایستی راهی برای زندگی با یا بر علیه طاعون بیایند. طبق آنچه برداشت شده طاعون تمثیلی از فاشیسم است، این کتاب اغلب به عنوان قابل وصول ترین رمان کامو در نظر گرفته می شود. تلاش تیم های بهسازی سیستم بهداشتی در نبردشان بر علیه طاعون انعکاس دهنده تفکر قبلی کامو در مورد پوچی بوده و یک مقابله سودمند با بدبینی و فردگراییِ سوء تفاهم و بیگانه است.

دانلود کتاب صوتی طاعون

کتاب سقوط The Fall

کتاب صوتی سقوط اثر آلبر کامو

دانلود کتاب صوتی سقوط

کتاب سقوط از سوی بسیاری از صاحبنظران شاهکار کامو لقب گرفته است. سقوط پس از بازخوردهای چشمگیر و بسیار عمومیِ کتاب طاغی نوشته شده و با اقتدار به تشریح بحرانهای مدرنیته می پردازد. شخصیت اصلی داستان، «ژان باپتیست کلامنس» ساکن آمستردام، قضاوتها و نظراتش در مورد خود و زندگی مدرن را به صورت یک سری مونولوگ ایراد می کند. او به خود به عنوان یک قاضی نادم و همچنین وکیل سابق مراجعه کرده و به گونه ای روشن خود، زندگی قبلی، اهداف و آرزوهایش را موشکافی می کند تا نه تنها از قضاوت در مورد خود بلکه از داوری در مورد دیگران نیز گذر کند. ژان پل سارتر که بخش زیادی از کتاب متوجه او بود این‌گونه تعبیر می کند که سقوط شاید زیباترین و کمتر درک شده ترین کتاب آلبر کامو باشد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی و بررسی رمان سمفونی مردگان

کتاب مرگ خوش، اثری که پس از مرگ وی منتشر شد A Happy Death

کامو کتاب مرگ خوش را قبل از بیگانه نوشت ولی آن را منتشر نکرد. اولین نسخه ی کتاب تقریبا ۱۰ سال پس از مرگ کامو انتشار یافت. قهرمان داستان مورسو، کارمند الجزایری است که از سرنوشت خود در زندگی خسته شده است. او مرد کهنسالی با نام «زاگرس» را ملاقات می کند که او را کشته و از وی دزدی می کند. پول مورسو را از زندگی همراه با مشقت کارمندی می رهاند و او زندگی در سفر را آغاز می کند. او ناراضی به الجزیره باز می گردد تا زندگی لذت جویانه ای با سه دختر جوان داشته باشد. هر چند زندگی باز هم در خوشنودسازی او شکست می خورد. در نهایت او خلوت را برمی گزیند و خوشحالی را کشف می کند که در مسیر آن به بیماری پایانی رسیده و با مرگی خوش از دنیا می رود.

یادداشت ها اثر آلبر کامو مجموعه سه جلدی

شاید بهترین اثر برای آشنائی با زندگی و آثار آلبر کامو و پی بردن به نوع تفکراو همین کتاب یادداشت ها باشد

یادداشت ها شامل یادداشت‌های کامو از ۱۹۳۵ تا پایان عمرش می‌شود. او یادداشت‌ها را برای این می‌نوشت که نکاتی را به ذهن بیاورد و بتواند بعدها آن را بپروراند. در لابه‌لای یادداشت‌ها به بخش‌هایی برمی‌خوریم که به‌طور پیوسته نوشته شده و بعداً در آثارش از جمله بیگانه، طاعون و سوءتفاهم مورد استفاده قرار گرفته است و نیز رد تمام آثار و فکرهای به‌ثمرنرسیده‌اش به چشم می‌خورد. یادداشت‌ها همچنین در شناخت زندگی کامو منبعی دست‌اول است. از طریق یادداشت‌ها درمی‌یابیم که او دائم با خودش کلنجار می‌رفته و تضادهای درونی‌اش را آشکار می‌کرده و مدام  خودش را در معرض قضاوتی سختگیرانه قرار می‌داده است.

پکیج کتاب صوتی مجموعه آثار آلبر کامو شامل کتاب صوتی کالیگولا ، بیگانه ، سوء تفاهم ،سقوط ، افسانه سیزیف ، طاعون ، مرگ خوش و  کتاب صوتی مجموعه سه جلدی یادداشته به مدت 55 ساعت تقدیم علاقمندان ادبیات کلاسیک و آثار فلسفی میگردد.

زندگی و آثار آلبر کامو, آلبر کامو

برای دانلود فوری کتاب صوتی مجموعه آثار آلبر کامو اینجا کلیک کنید

برای خرید پستی پکیج کتاب صوتی مجموعه آثار آلبر کامو اینجا کلیک کنید

9 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...